Sådan sikrer du, at flere folk klikker OG køber

Ifølge psykologien.

Har du nogensinde hørt dig selv sige (eller tænke) noget a la:
“Jeg ved ikke om jeg skal invitere Astrid. Jeg var jo ikke med til hendes fødselsdag.”

Det er meget normalt, hvis du har. Det er sådan vores hjerner fungerer.

Vi giver nemlig helst ikke noget uden først at have fået noget. Til gengæld har vi det oftest bedst med også at give noget igen, når vi først har fået noget.

På smukt og mundret dansk hedder det: Reciprocitet. Vi kan også kalde det gengældelse.

Og det er ikke kun et begreb, der forklarer, hvorfor vi tænker og gør som vi gør i hverdagen. Det er også et helt genialt værktøj til at give dine læsere/følgere/kunder et seriøst skub i retningen af et køb. Vores penge sidder nemlig en del løsere, hvis vi har fået noget gratis først.

Måske kender du det?

Du er på julemarked og bliver tilbudt en smagsprøve på noget lækkert.

En vin? En gløgg? Brændte mandler?

Og da du går derfra (uden at købe noget) mærker du en lille dårlig samvittighed melde sig. Du er ramt af reciprocitet.

Nogen kan leve med den dårlige samvittighed. Men mange har svært ved at gå uden at have købt noget (som gengæld for den gratis smagsprøve, de lige har fået).

Og det gode er, at du også kan ramme dine følgere...

Det kan blandt andet være med:

En freebie i form af en e-bog.

  • Et freebie i form af et mini-kursus.

  • Smagsprøver.

  • En ordenlig r*vfuld gratis viden.

  • En indledende samtale (en af dem for 0 kr.).

  • En lille prøve af dit produkt.

Det planter en følelse af forpligtelse i underbevidstheden.
Du har lige givet mig noget. Så nu skylder jeg en omgang.

Så hvis du er i tvivl om du skal prioritere at få lavet den freebie. Det skal du.

Forrige
Forrige

“Og bedst som han troede, han havde vundet, understregede han min pointe noget så eftertrykkeligt.”

Næste
Næste

Dét kan vi lære af Donald Trumps kommunikation